ÇÖKME KIRIĞI

Çökme kırığı, bel omurlarının çökmesi soncunda görülen bir kırık şeklidir. Bu rahatsızlık, genelde yaşlı hastalarda ve kemik dansitesinin azalmasına yani osteoporoza bağlı olarak görülen, çok ağrılı bir hastalıktır.

Hastalık eğer ki tedavi edilmezse, hastayı çoğunlukla 6 ay ve 1 sene arasında, bazen de hiç geçmeyecek bir şekilde yatağa bağlar. Bu hastalığın tedavisi, yaklaşık olarak 15 yıldır yapılmaktadır.

Tedavi yönteminde ise; kalemden daha ufak bir iğne ile sırttan girilerek, içinden bir kavite yaratılır ve daha sonra bu kavite içine medikal çimento konularak sıvı konulur ve kısa sürede sertleşir ve hem kemiğin kırığını stabilize eder hem de bazen kaybolan yüksekliğini geri döndürmeye çalışır.

Yani bu tedavi metodu ile kemik, içerden kalıcı bir alçıya alınır, böylece kırılan kemik stabilize edilmiş olur. Tedavi sonucunda hastanın ağrısı bazen birkaç saatte bazen de 1-3 iş günü arasında çok büyük oranda geçebilmekte ve hastalar kısa sürede ayağa kalkarak gündelik yaşamına devam edebilmekte.

Böylelikle sürekli yatmaya bağlı oluşabilecek akciğer enfeksiyonları ve kabızlık gibi ciddi rahatsızlıkların da önüne geçilir.

Kırılma nedenleri:

• Osteoporoz.
  • Omurilikte kuvvetli yük.
  • Omurga kanserli tümörlerin metastazı.

Omurganın sıkışma kırığı – sonuçlar

• Kırık oluşmuş omurganın instabilitesi gelişiyor;
  • Vertebral kolon kavislidir (kifoskolyoz);
  • Osteokondroz geliştirir;
  • Siyatik oluşumunun daha da gelişmesi mümkündür.

Omurganın sıkışma kırığı – belirtiler

Omurganın kırılması, sesli bir sıkışma ve belirli semptomların anında ortaya çıkması ile birlikte görülür. Doğal olarak, son teşhis ancak X-ray’den sonra yapılabilir.

Omurganın sıkışma kırığının belirtileri:

• Kırık bölgede keskin ağrı;
  • Bir kırık oluşmuş fonetik bölümüne yakın olan ekstremitelerde ağrı sendromu;
  • Sinir uçlarına zarar vererek – zayıflık, eklemlerin uyuşması;
  • Omurların görünür yerdeğiştirmesi;
  • Omurilik üzerinde önemli baskı;
  • Osteoporoz ve metastazlarla birlikte ağrı sendromu giderek artan bir karaktere sahiptir.

Tedavi yöntemleri:

1. Hastanın aktivitesinin kısıtlanması: Omurganın yükünün azaldığı varsayılır, sırt üstü ve oturma pozisyonunda yatmak tercih edilir.

2. Vertebra pozisyonunun tespiti: Kullanılmış ortopedik korseOmurganın sıkışma kırığı, her hasta için ayrı ayrı imal edilmiştir. Bu fiksasyon, vertebral kolon üzerindeki yükü azaltır ve hasar görmüş vertebranın hızlı birleşmesini kolaylaştırır.

3. Acı ağrısının ortadan kaldırılması: Antienflamatuar ve analjezik ajanlar enjeksiyon ve tablet şeklinde kullanılır.

4. Operatif tedavi: Kararsız bir sıkıştırmayı iyileştirmek içinOmurganın kırılması ameliyat gerektirebilir. İlk olarak omuriliğin basıncını düşüren veya sinir uçlarına zarar veren parçacıkların çıkarıldığı vertebra dekompresyonu yapılır. Dahili fiksasyon için bir metal implant yerleştirilir.