Çökme Kırığı Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

20 Haziran 2018 by drerenerdem1
cokme-kirigi-cokme-kirigi-1200x597.png

Çökme kırığı, bel omurlarının çökmesi sonucunda görülen bir kırık şeklidir. Bu rahatsızlık, genelde yaşlı hastalarda ve kemik dansitesine yani osteoporoza bağlı olarak görülen bir hastalıktır.

T12 omurga çökmesi kırığı, omurga çökmesi sonucunda oluşan kırıkların yaklaşık % 5-10 kadarı boyun omurlarında, % 70 kadarı bel ve sırt omurlarında, kalan kısmı ise aşağı kısımlarda meydana gelir. En fazla sorun sırt ve bel omurlarının birleşim yeri olan T12 sırt omuru ile 1. bel omurudur. Bu bölge omurganın en fazla hareketli olan kısmıdır.

Çok ağrılı bir durumdur ve eğer ki tedavi edilmezse, 6 ay- 1 sene arasında hastayı ne yazık ki yatağa bağlar. Hatta bazen hastaları ömür boyu yatağa bağlar ve hayat boyu devam eder. Bu hastalığın tedavisi yaklaşık 15 senedir yapılmakadır.

Minimal invaziv bir şekilde, kalemden daha ufak bir iğneyle sırttan girilerek, bir kavite yaratıp, kavitenin içine medikal çimento yerleştirilir. Sıvı şeklinde konulur ve çok kısa sürede sertleşir. Hem kemiğin kırığını stabilize eder hem de kaybolan yüksekliğine döndürmeye çalışılır. İşlem sonucunda kemik, geçici değil kalıcı bir şekilde alçıya alınmış olur.

ÇÖKME KIRIĞI TEDAVİSİ

Çökme kırığı tedavisinde amaç; omurganın bütünlüğünün korunması, ağrının giderilmesi ve kırığın restore edilmesidir. Kırığın zamanla kamburluğa neden olmaması ve ilerleyerek omuriliğe zarar vermemesi hedeflenir. Kırık nedeniyle oluşan kemik basısı ve omurilik sıkışması düzeltilmeye çalışılır. Tedavinin erken dönemde uygulanması, kısmi felcin oluştuğu hastalarda iyileşmeye yardımcı olur.

Öncelikle kırığın iyileşmesi amacıyla doğru tespit yapılmalıdır. Korse ve alçının kullanım süresi genellikle 3 aydır. T12 omurunun tespit edilmesi ve dondurulmasıyla uygulanan enstrümentasyon ve füzyon tedavisi de uygulanabilir. Bazı çökme kırıklarında ise, vertebroplasti tedavisi uygulanabilir. Bu tedavide lokal anesteziyle ciltte açılan kesiden girilerek, T12 omurga çökmesi kırığı geniş iğnelerle düzeltilmeye çalışılır.

Bu işlem sonucunda hastanın ağrısı çok kısa sürede hatta bazen saatler içerisinde çok büyük oranda geçer. Tedavi sonucunda hastalar, ayağa kalkıp gündelik yaşantılarına devam edebilirler. Hastaların yaşam kalitesini geri kazanabilecekleri bu tedavi yöntemi ile ayrıca yatmaya bağlı olarak gelişebilcek akciğer enfeksiyonları, kabızlık ve hastalarımızın sağlığını doğrudan etkileyebilecek tüm diğer sorunları ortadan kaldırabilmekteyiz.

One comment

• Monica

7 Eylül 2018 at 17:37

This is really useful, thanks.

Reply